سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/10
12:0 صبح

مصرف عاقلانه و مدبرانه

بدست اسراف نیوز در دسته در کلام رهبر

بخشی از پیام نوروزی سال 88 امام خامنه ای

ما در زمینه‏ى مصرف، در زمینه‏ى هزینه کردن منابع مالى کشور که به وسیله‏ى خود ما و به وسیله‏ى همه‏ى برادران هم‏میهن ما و به وسیله‏ى مسئولین کشور با زحمت زیاد به وجود مى‏آید، دچار نوعى بى‏توجهى هستیم، که بایستى این را تبدیل کنیم به یک توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستیم، ما دچار ولخرجى و ولنگارى در مصرف هستیم؛ این را من در اول سال، ان‏شاءاللَّه در سخنرانى، با جزئیات آن براى مردم عزیزمان توضیح خواهم داد. اما امروز فقط اجمالاً عرض میکنم؛ بسیارى از منابع کشور، شاید بشود گفت بخش مهمى از منابع کشور در همه‏ى زمینه‏ها - چه در زمینه‏ى مسائل شخصى، و چه تا حدودى در زمینه‏هاى عمومى - صرف اسرافها و زیاده‏روى‏هاى ما در مصرف میشود. ما بایستى مصرف کردن را مدبرانه و عاقلانه مدیریت کنیم. مصرف نه فقط از نظر اسلام، بلکه از نظر همه‏ى عقلاى عالم، چیزى است که باید تحت کنترل عقل قرار بگیرد. با هوى‏ و هوس، با خواهش دل و آنچه که نفس انسان از انسان مطالبه میکند، نمیشود مصرف را مدیریت کرد. کار به جائى میرسد که منابع کشور به هدر میرود، شکاف بین فقرا و اغنیاء زیاد میشود، عده‏اى در حسرت اوّلیات زندگى میمانند و عده‏اى با ولخرجى و ولنگارى در مصرف، منابع را هرز و به هدر میدهند.

ما بایستى الگوى مصرف را اصلاح کنیم. ما بایستى به سمت اصلاح الگوى مصرف حرکت کنیم. مسئولین کشور در درجه‏ى اول - چه قوه‏ى مقننه، چه قوه‏ى مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوه‏ى قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیتها در رتبه‏هاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه کنند که باید الگوى مصرف را اصلاح کنند. اینجور مصرف کردن در همه‏ى زمینه‏ها - در امور ضرورى زندگى، در زیادى‏هاى زندگى  - مصرف کردن بى‏رویّه و بدون منطق و بدون تدبیر عقلانى، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولین درخواست میکنم، خواهش میکنم که در این زمینه فعالیت خودشان را در این سال زیاد کنند، افزایش بدهند و براى اصلاح الگوى مصرف برنامه‏ریزى کنند.
لذا من این سال را، سال «حرکت مردم و مسئولین به سوى اصلاح الگوى مصرف» میدانم و امیدوارم که این عنوان - که «اصلاح الگوى مصرف» است - براى همه‏ى ما دستورالعمل باشد و همه‏ى ما بتوانیم برطبق این شعار مهم و حیاتى و اساسى براى کشور عمل کنیم و از منابع کشورمان به بهترین وجهى استفاده نمائیم.