سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/25
5:41 عصر

اسراف نیروی انسانی بیش از اسراف نان در کشور است!

بدست اسراف نیوز در دسته اسرافها

 مهر/ مشاور وزیر علوم از تهیه طرح سازماندهی نیروی انسانی توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: ایران بزرگترین مصرف کننده نان، قند و شکر در جهان است اما به نظر می رسد اسراف نیروی انسانی در کشور بیش از اسرافی است که در مصرف نان صورت می گیرد.
محمد حسن شفازند  با بیان این مطلب افزود: در صورتی که مهارتها، استعدادها، ایده ها و توانمندیها در داخل کشور و در میان ایرانیان خارج از کشور شناسایی و رده بندی شوند و پروژه های ملی و اولویتها را بررسی کرده و افراد را متناسب با توانمندیهای آنها در پروژه ها بکار بگیریم آنگاه از اسراف در نیروی انسانی دور شده ایم.

تهیه طرح کلی الگوی مصرف نیروی انسانی در کشور

وی از تهیه طرح کلی و زیر بنایی برای الگوی مصرف نیروی انسانی در کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: تلاش می کنیم در قالب این طرح با شناسایی و سازماندهی استعدادهای کشور زمینه همکاری آنها را در فرایند توسعه کشور مدیریت کنیم یعنی در زمینه نیروی انسانی دچار اسراف نباشیم و الگوی مصرف در نیروی انسانی را رعایت کنیم.

علت ما هستیم که برنامه نداریم!

مشاور وزیر علوم در فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: توجه کنیم که در حال حاضر دانشگاهها برای نیروهای انسانی تولید مدرک می کنند در حالیکه بخش عظیمی از این نیروی انسانی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گیرد علت این مشکل برنامه نداشتن ما است.

آمار رسمی از میزان بهره گیری نیروی انسانی متخصص کشور نداریم

شفازند در پاسخ به اینکه آیا برآوردی از تعداد نیروهای انسانی که در کشور بکار گرفته نمی شوند وجود دارد؟ به مهر گفت: آمار وجود دارد اما نه آمار رسمی. برخی شاید نخواهند این آمار را ارائه دهند. واقعیت امر این است که وزارت علوم خواستار تهیه آمار شده است تا بالاخره مشخص شود چه مقدار از تولید آموزش عالی در زمینه نیروی انسانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

برای اطلاع از اسراف نیروی انسانی در کشور به اقوامتان نگاه کنید!

وی افزود: هر فردی با نگاه به اقوامش متوجه می شود که چند نفر در میان آنها دارای مدرک دانشگاهی هستند اما بیکارند و اصلا از آنها استفاده نمی شود. البته برای تهیه آمار نیروهای انسانی که مورد استفاده قرار نمی گیرند بسیار بحث کرده ایم. اگر بخواهیم حرکت مناسبی در زمینه بهره گیری از نیروی انسانی متخصص داشته باشیم باید ببینیم که دانشگاههایمان چه چیز تولید می کنند و این تولید به کجا می رود.

اسراف در نیروی انسانی در ایران بیش از اسراف نان در کشور است!

مشاور وزیر علوم در فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: فرض کنیم که در حال حاضر بهترین مدیریت را در دانشگاهها و وزارت علوم داریم (که البته این چنین هم نیست) اما نیروهایی که از آنها بیرون می آیند هنوز مورد استفاده بهینه قرار نگرفته اند. این یعنی اسراف. باید با سازماندهی مناسب نیروی انسانی از این اسراف جلوگیری کنیم. اسراف در زمینه نیروی انسانی بیشتر از اسراف نان در کشور است، حال آن که ایران بزرگترین مصرف کننده نان در جهان نیز است.

برخی درسهای دانشگاهی تنها وقت دانشجویان و اساتید را هدر می دهند

شفازند در توضیح ضعف مدیریت برای مصرف نیروی انسانی در فضای دانشگاهی به مهر گفت: تعدادی پروژه در دانشگاهها انجام می شود که نیاز ملی به آنها وجود ندارد و دولت به هیچ وجه آنها را نمی خواهد اما در دانشگاهها انجام می شوند. همچنین تدریس برخی درسها در دانشگاهها نه تنها نتیجه خوبی برای مملکت ندارد بلکه فقط وقت دانشجو و استاد را گرفته و منجر به اسراف می شود.

اصلاح الگوی مصرف نیروی انسانی در گروی اصلاحات اندیشه ای، رفتاری و مدیریتی   

وی اصلاح الگوی مصرف نیروی انسانی را در گروی اصلاحات اندیشه ای، رفتاری و مدیریتی دانست و گفت: اصلاح رفتارها در کنار اصلاح اندیشه ها اتفاق می افتد. در صورتی که در صدد اصلاح الگوی مصرف به خصوص در زمینه نیروی انسانی هستیم باید مدیریت و مهندسی اندیشه، دانش و فناوری را اجرا کنیم یعنی باید اتفاقاتی که در زمینه ایده ها، اندیشه ها و حوزه های مختلف در مملکت اتفاق می افتد را ساماندهی کنیم.