سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/25
5:37 عصر

بهزاد : مصرف برق ایران 3 برابر استانداردهای جهانی است

بدست اسراف نیوز در دسته اسرافها

مهر/ مدیرعامل توانیر اعلام کرد: مصرف برق در ایران بیش از 3 برابر استانداردهای جهانی است. 
محمد بهزاد  گفت: در اقداماتی که مجموعا در صنعت برق طی ماههای گذشته انجام شده و پیش بینی ورود واحدهای تولید برق به مدار در پیک مصرف، وضعیت کشور به لحاظ تامین برق در شرایط خوبی قرار گرفته است و با احتساب ورود 3 هزار و 500 مگاوات برق از نیروگاههای برقابی و صرفه جویی مردم، می توان تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کرد.
مدیرعامل توانیر افزود: نداشتن خاموشی در تابستان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تنها یکی از این فاکتورها تولید برق است که خوشبختانه وزارت نیرو با تمامی تلاش سعی داشته که این بخش را به خوبی هدایت کند، اما بخش دیگر مربوط به نیروگاههای برقابی و صرفه جویی توسط مردم است که تامین 5 هزار مگاوات برق را به عهده دارد و اگر این بخش محقق شود، قطعا خاموشی نخواهیم داشت.
بهزاد گفت: در اسفندماه سال گذشته 5 واحد نیروگاهی وارد مدار شده و به این ترتیب، ظرفیت 2 هزار و 865 مگاواتی که قرار بود توسط بخشهای مختلف صنعت برق وارد مدار شود، به صورت 100 درصد تحقق یافته و به رقم 2 هزار و 871 مگاوات رسیده است.
وی تصریح کرد: در سال اصلاح الگوی مصرف، برنامه هایی نیز تدوین شده است که براساس آن، پیش بینی هایی برای گذر بدون خاموشی از پیک مصرف صورت گرفته است، این درحالی است که تعمیرات اساسی واحدهای موجود نیروگاهی در سطح مطلوبی انجام شده است و اکثر نیروگاهها در شرایط بسیار خوبی برای تولید برق در پیک مصرف قرار دارند.
بهزاد گفت: پیش بینی شده بود که از پیک سال 87 تا پیک سال جاری، 3838 مگاوات وارد مدار شود که تا پایان سال 87 معادل 2000 مگاوات وارد مدار شده است و بقیه ظرفیت مورد نظر نیز تا پیک مصرف امسال وارد مدار می شود.
به گفته وی، استفاده از واحدهای تولید پراکنده برق در پیک مصرف نیز طراحی شده است که وزارت نیرو با در نظر گرفتن شرایط مطلوبی برای خرید برق آنها، تلاش دارد که ساخت این واحدها را به لحاظ اقتصادی جذاب کند.
بهزاد اظهار داشت: تلاش وزارت نیرو این است که با برنامه های مربوط به اصلاح الگوی مصرف در قالب دو برنامه یکساله و 5 ساله، پیک 41 هزار مگاواتی فعلی را به 39 هزار و 286 مگاوات تقلیل دهد که در این رابطه با بهره برداری واحدهای موجود، افزایش توان و راندمان آنها، کاهش مصرف و وورد واحدهای جدید به مدار تولید این کار صورت می پذیرد.
مدیرعامل توانیر، مصرف برق در ایران را بیش از 3 برابر استانداردهای جهانی دانست و تصریح کرد: هم اکنون بخش خانگی در ایران به طور متوسط سالانه 2900 مگاوات برق مصرف می کند که این رقم، برای بیشتر کشورهای دنیا 900 مگاوات است.
بهزاد با اشاره به الزام دستگاههای دولتی به پرداخت قیمت برق معادل قیمت تمام شده، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت، ادارات دولتی با صرفه جویی باید مصارف خود را کاهش دهند، این درحالی است که قیمت برق دستگاههای دولتی هم اکنون 77 تومان و 3 ریال است که پس از مصوبه دولت در این رابطه، کاهش 5/12 درصدی در مصرف برق این بخش از کشور به چشم می خورد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ایران با تمامی کشورهای همسایه خود به جز عراق و افغانستان تبادل برق را دارد، گفت: ایران در فصلی از سال صادرکننده و در فصل دیگری از سال واردکننده است، اما در مورد دو کشور مذکور، واردات برق عملیاتی نیست و ایران تنها صادرکننده برق به آنها است.
بهزاد ادامه داد: اما صادرات برق به کشورهای همسایه تنها در شرایطی صورت می گیرد که ایران در داخل کشور نیاز به برق نداشته باشد.
وی درخصوص توزیع لامپهای کم مصرف نیز گفت: تاکنون 50 میلیون رشته لامپ کم مصرف در کشور توزیع شده است که به زودی و تا قبل از پیک مصرف نیز تعداد قابل توجهی لامپ کم مصرف توزیع خواهد شد.