سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/25
5:30 عصر

مرتضی نبوی: بد مصرف کردن درآمد نفت باعث گرفتاری کشور شده است

بدست اسراف نیوز در دسته اسرافها

ایرنا/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام علت افزایش بی رویه مصرف در کشور را وجود نعمت خدادای نفت دانست و تصریح کرد: بد مصرف کردن درآمد نفت از سال 51 تاکنون باعث گرفتاری ما شده است .   

مرتضی نبوی عصر یکشنبه در همایش فراهم آوردن زمینه عملی شعار اصلاح الگوی مصرف، اصلاح نوع مصرف در آمدهای نفتی را از مهمترین مسایل کشور دانست و گفت: به دلیل وابستگی اقتصادی به نفت، ابتکارها از بین رفته و چرخه تولید منحرف شده است .
وی که به دعوت حزب موتلفه اسلامی قزوین و در کتابخانه امام خمینی (ره ) این شهر سخن می گفت، افزود: متاسفانه شاهد بوده ایم که وقتی در آمدهای نفتی بالا رفته به سوی واردات رفته و تولید داخلی فراموش شده و وقتی هم قیمت آن پایین آمده با مشکل موجه شده ایم و در هر دو صورت کشور دچار بحران شده است .
نبوی ، بدترین نوع وابستگی دولت را پرداخت حقوق از فروش نفت دانست و تصریح کرد: از نظر اقتصادی جایز نیست که هزینه های جاری دولت وابسته به این منبع خدادادی باشد.
وی افزود: بر مبنای همین تفکر، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شده تا در برنامه پنجم توسعه کشور ،درصدی از فروش نفت در صندوق توسعه ملی برای توسعه و پیشرفت ایران هزینه شود.
این مسول، واقعی شدن قیمت ها را یکی دیگر از عوامل مهم در اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و گفت : اگر قیمت ها واقعی شود، خیلی از مصارف بیهوده و زیاد ما اصلاح می شود و زمینه را برای رشد فن آوری ایجاد می کند.
وی افزود:البته وقتی که قرار باشد این تحول صورت بگیرد باید نظام تامین اجتماعی برای افرادی که ممکن است این فرایند زندگی آنها را دچار مشکل بکند برنامه ریزی داشته باشد.
نبوی، اصلاح الگوی مصرف را از مبانی اعتقادی مردم ایران دانست و خاطر نشان کرد: هیچ تردیدی نیست که اسراف ظلم است و اگر بخواهیم پیشرفت توام با عدالت داشته باشیم باید به سمت این اصلاح برویم .
وی افزود: اگر روند فعلی مصرف مواد انرژی زا در کشور ادامه پیدا کند با عواقب بدی مواجه می شویم و به یک جایی خواهیم رسید که باید تمام منابعمان را هزینه کنیم تا وارد کننده این مواد باشیم و این روند نیز قابل دوام نخواهد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اصلاح فرهنگ عمومی را باعث ارتقای اصلاح مصرف دانست و عملکرد رسانه ها و نظام تعلیم و تربیت را در این راه مهم خواند.
وی افزود: با این حال علیرغم تاکیدهای رهبری ، نظام تعلیم و تربیت کشور در این راه چندان موفق نبوده است .
وی در ادامه گفت : در این راه ، اصلاح مدیریت نیز نقش اساسی دارد و مدیران ما بیش از مردم نیاز به آموزش دارند تا خودشان الگوی مصرف بهینه باشند.
مرتضی نبوی در پایان با تاکید بر بالا بردن ضریب بهره وری در استفاده از منابع موجود در کشور اظهار داشت : اقتصاد ما نیاز به جراحی دارد و امیدواریم مسولین در دولت و مجلس با جرات تصمیم بگیرند تا اقتصاد دولتی، اقتصاد مردمی بشود تا کارآمدی اقتصادی معنا پیدا کند.