سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/24
4:26 عصر

اصلاح الگوی مصرف کاربران رایانه

بدست اسراف نیوز در دسته مقالات، اسرافها

وبلاگ گام آخر/ می خواهیم شعار ندهیم. می خواهیم درک و معرفت خودمان را ثابت کنیم. می خواهیم در کنار ضرورت همیشگی که به ان بی توجهی می‌کردیم، حداقل به خاطر بر زمین نماندن سخن رهبرمان این کار را شروع کنیم. هرچند اگر ضرورتش را می‌فهمیدیم بدون خواهش و اصرارشان هم این کار را انجام می‌دادیم.

شاید عده‌ای بگویند که اصلاح الگوی مصرف خیلی هم ربطی به ما که با رایانه کار می‌کنیم ندارد و یا اینکه افرادی که قسمتی از وقتشان را با رایانه هستند به دقت در اصلاح الگوی مصرفشان در رابطه با رایانه ندارند. نه اینکه کاربران رایانه از مدت کاربری خود بکاهند، فقط باید به انرژی که مصرف می‌کنند توجه کنند.

برقی که با صرف انرژی ها گوناگون بوسیله آب‌های پشت سدها تولید می‌شود یا در نیروگاه های حرارتی با سرمایه ملی نفت و گازوئیل و از این قبیل امور به ما می‌رسد. بیائیم اگر به هیچ کس و هیچ چیز اعتقاد نداریم، به خودمان و آینده‌مان معتقد باشیم!

در اینجا برخی راه‌ حل‌های ساده که اندک اندک جمع می‌شوند و یاعث اتلاف بیهوده انرژی می‌شوند اشاره بکنم. شما هم در وبلاگ‌هایتان همین موارد به اضافه مواردی که به نظرتان می‌رسد را بیان کنید. «این یک دعوت وبلاگی از کسانی است که خودشان را دوست من می‌دانند»

?. چون رنگ تیره در مانیتورها برق کمتری را مصرف می‌کند تا حداکثر امکان در موارد زیر از رنگ تیره استفاده شود:

الف. تصاویر انتخابی برای دسکتاپ تیره باشد

ب. اهالی سایت و وبلاگ نویسان از قالب‌های تیره برای وبلاگ استفاده کنند و یا حداقل اگر مانند من در محذوریت‌هایی هستند لبه‌های کنار و تا هر چه می‌شود وبلاگ را تیره و زیباتر کنند. حتی اگر شده با تیره کردن لبه‌هی اضافه دور وبلاگ.

?. زمان‌های نسبتا طولانی که از پشت دستگاه بلند می‌شوید حتماً از گزینه استندبای که باعث خاموش شدن اجزایی از رایانه مثل هارد، مانیتور و از این قبیل می‌شود، استفاده کنید.

?. اسپیکرهای دستگاه‌تان که معمولا از پرمصرف‌ترین قطعات هستند در هنگام عدم نیاز حتماً خاموش باشند.

?. از آنجا که طبق تحقیقات ثابت شده که به پریز برق بودن دستگاه هرچند در خاموشی کامل آن باز هم مقدار بسیار اندکی انرژی برق مصرف می‌شود که در مدت طولانی مقدار قابل توجهی می‌باشد.

?. برای بهره‌مندی از رایانه برنامه و برای ثانیه ثانیه وقت گرانبها و برقی که مصرف می‌شود توجیه عقلی داشته باشیم. بیهوده دستگاه را روشن و یا حتی در حالت استندبای قرار ندهیم.

?. وقتی قطعه‌ای را می‌خریم به کم مصرف بودن آن دقت بکنیم. همچنین دقت در نوع استحکام آن و خرید جنس‌های ایرانی با کیفیت ضمن کمک به تولید داخلی از مصرف زدگی و خرید دوباره به خاطر بی‌کیفیت بودن جلوگیری می‌کند.

?. به عنوان مثال چرا وقتی که می‌خواهیم مطلب طولانی را تایپ می‌کینم از قبل از اتصال به اینترنت آنرا تایپ نمی‌کنیم و غلط‌هایش را نمی‌گیریم تا در استفاده از خدمات و پرداخت پول اینترنت صرفه جوئی کرده باشیم؟ و تایپ یک مطلب یا ایمیل یا هرچیز دیگر را هنگام اتصال انجام می‌دهیم؟

?. …

خوشحال می‌شوم بقیه دوستان را هم در این کاروان همیاری یکدیگر در موضع اسراف ببینیم. البته نکات ریز بسیار است که می‌شود مراعات کرد. مثلا امروز دیدم که حتی مدیریت وبلاگ یا سایتتان هم در صرفه‌جویی می‌تواند کمکتان بکند. باید باور کنیم که با همین اندک اندک که جمع می‌شود در کجای تاریخ ایستاده‌ایم و چه مسئولیتی بر دوشمان است.

انشاء الله همین پست را تکمیل‌تر خواهم کرد.