سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/11
3:56 صبح

امام جمعه آوج:مصرف‏زدگی زندگی ملتها را در لجنزار خود فرو می‏برد

بدست اسراف نیوز در دسته

 فارس/ حجت‌الاسلام سیدضیاءالدین هاشمی: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری از ابتدای سال برآن تأکید داشتند، ضرورت پرهیز از اسراف با شعار اصلاح الگوی مصرف است. مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته در سخنان خود فرمودند فرهنگ مصرف‏زدگی روز به روز زندگی ملت‌های ما را بیشتر در لجنزار خود فرو می‏برد تا کمپانی‌های غربی که مغز و قلب اردوگاه استکبارند، بیشتر سود ببرند. 
آمارهای رسمی بیانگر این واقعیت است که به دلیل مصرف بی رویه مواد غذایی در زمینه برنج پنج درصد، گندم 15 درصد و نان مصرفی 20 درصد ضایعات برجای می‌ماند و ما باید بدانیم که هر اندازه در درون جامعه تبلیغات ناسالم در سطح بالا و سطح فرهنگ عمومی در حد پایین باشد، به همان اندازه نیز امکان پذیرش روحیه‌ راحت‌‌طلبی و تجمل پرستی بیشتر است. با ارتقای آگاهی و سطح فرهنگ عام می‌توان بهره‌‌وری تولید را افزایش داد و از مصرف‌گرایی جلوگیری و از اتلاف منابع ممانعت کرد، البته نباید فراموش کنیم که مصرف‌گرایی شکاف طبقاتی و افزایش تمایز اجتماعی را موجب شده و افزایش نفوذ فرهنگ بیگانگان را به همراه دارد.
نظام سرمایه‌‌داری بدون مصرف‌گرایی قادر به ادامه حیات نیست، از این رو آنان بازارهای مصرف در کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این مسئله با توجه به بحران اقتصادی کشورهای غربی بیشتر نیز می‌شود. 
برنامه‌ریزی برای الگوهای مصرف‌گرایی نوین باید در چند بعد صورت گیرد،  نخست مصرف گرایی صحیح را باید از طریق آموزش‌های رسمی به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش داد که این امر باید از طریق مدارس صورت گیرد. 
در مرحله بعدی، مصرف گرایی غلط و صحیح را باید به شیوه‌های آموزشی غیررسمی از طریق رسانه‌های جمعی و به ویژه رادیو و تلویزیون به بزرگسالان نشان داد.